Resa runt

Här finns några bra ord som kan vara bra när du reser runt.
Svenska Japanska
När går (nästa buss)? (tsu-gi no bas wa) nan-ji des ka?
Var ligger (stationen)? (e-ki wa) do-ko des ka?
Hur mycket kostar (ett rum)? (rû-mu wa) i-ku-ra des ka?
Har du (en karta)? (chi-zu) ga a-ri-mas ka?
Finns där (en toalett)? (toy-re) ga a-ri-mas ka?
(Notan) tack! (o-kon-jô o) ku-da-sai
Jag behöver (en burköppnare) (kan-ki-ri) ga hi-tsu-yô des
Jag har (en reserverad plats) (yo-ya-ku) ga a-ri-mas
Jag är (en lärare) wa-ta-shi wa (kyô-shi) des
Hjälp tas-ke-te
Ett ögonblick chot-to mat-te ku-do-sai
Var är (toaletten)? (toy-re) wa do-ko des ka?
När avgår den? ko-re wa nan-ji ni de-mas ka?
Båt fu-ne
Flygplan hi-kô-ki
Tåg den-sha
Buss bas
Är det ledigt här? ko-no se-ki wa ai-te i-mas ka?
Kan man växla här? ko-ko de kan-kin de-ki-mas ka?
Det är gratis ta-da des
Där är något fel på notan sê-kyû-sho ni ma-chi-gai ga a-ri-mas
Måste jag betala? ryô-kin o ha-ra-wa-na-ke-re-ba na-ri-ma-sen ka
Var vänlig att stanna här ko-ko de to-me-te ku-da-sai
Var kan jag köpa en biljett? kip-pu wa do-ko de ka-e-mas ka?
Behöver jag boka? yo-ya-ku ga hi-tsu-yô des ka?
Jag skulle vilja … min biljett. kip-pu no … o o-ne-gai shi-mas
avbryta / avsluta / stänga kyan-se-ru
ändra hen-kô
bevilja kon-fâ-mu

Ventail
Jag skulle vilja bevilja min biljett
Kip
pu no konfâmu o onegai shimas
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM