Säsonger, Veckodagar och Månader

Japan Art 01Säsonger

Sommar:
na-tsu
Höst: a-ki
Vinter: fu-yu
Vår: ha-ru

Videoklipp: Seasons



Dagar

• Personligen tänker jag att Yobi är slang för jobbig, jobbdagarna för japanska är sju.
• Yobi betyder Förberedelser.
• Dagarna representerar olika element i naturen, måne, sol, eld, träd, vatten, guld, jord

Måndag: get-su-yô-bi
(Getsu = Måne, Mån-Dagen)
げつようび or 月曜日

Tisdag: ka-yô-bi
(Ka = Eld, Eld-Dagen)
かようび or 火曜日

Onsdag: su-i-yô-bi
(Sui = Vatten, Vatten-Dagen)
すいようび or 水曜日

Torsdag:
mo-ku-yô-bi
(Moku = Träd, Träd-Dagen)
もくようび or 木曜日

Fredag:
kin-yô-bi
(Kin = Guld, Guld-Dagen)
きんようび or 金曜日

Lördag:
do-yô-bi
(Do = Jord, Jord-Dagen)
どようび or 土曜日

Söndag:
ni-chi-yô-bi
(Nichi = Sol, Sol-Dagen)
にちようび or 日曜日

Videoklipp: Days of the week



Månader

• Om du tittar på getsuyôbi ovan (Måndag) så ser du att det är "Mån-Dagen". Måne = 日 (Uttalas: Gat-su)
Varje månad betyder i snitt Första Månen, Andra Månen, Tredje Månen etc. Eftersom räkningen i kalendern är uråldrig i Japan kallas dem "Måne", det är dock en sed som följt med Japan ända sedan forntiden.

Januari:
i-chi-gat-su
(Betyder typ Första Månen)

Februari:
ni-gat-su
(Betyder typ Andra Månen)

Mars:
san-gat-su
(Kan du gissa vad det står på japanska?)

April: shi-gat-su
(uppmärksamma att 4 uttalas Yon eller Shi, men eftersom Shi även betyder Döden så använder jag personligen Yon flitigare, dock krävs det att man uttalar Shi för denna månaden. Se Siffror 01 för mer information kring siffror.)

Maj: go-gat-su

Juni: ro-ku-gat-su
(Betyder typ Sjätte Månen)

Juli: shi-chi-gat-su
(uppmärksamma att 7 uttalas Shichi eller Nana i användning av siffror. Jag personligen använder Nana flitigare för att det är lättare att komma ihåg, det krävs dock att man uttalar Shichi för denna månaden. Se Siffror 01 för mer information kring siffror.)

BambooAugusti: ha-chi-gat-su

September: kyû-gat-su
(Har du fått kläm ännu vad denna betyder?)

Oktober: jû-gat-su
(Betyder typ Tioende Månen)

November: jû-i-chi-gat-su
(Betyder typ Elfte Månen)

December: jû-ni-gat-su
(Betyder typ Tolfte Månen)

Videoklipp: Months


/ChibiNihon.blogg.se

Kommentera Gärna


Kommentarer
Postat av: Karin

Hejsan, din blogg är väldigt bra och lärorik. :D

jag ska tipsa min bror om den, han ska börja studera japanska på Stockholms Universitet och det är alltid bra att lära sig lite extra.

2010-08-14 @ 22:50:03
Postat av: Chibi Nihon

Det glädjer mig att höra Karin! Den är 2 dagar gammal och jag har bara skrapat på ytan, varmt välkommen att ta en titt igen om några dagar och glöm inte att sprida mig till alla dina vänner som gillar Japan. ^^

2010-08-14 @ 23:21:08
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM