Testa dina Japanska Skillz 3.

Testa dina SkillzDel 3! Dags att testa dina skillz igen!

• karaoke = karaoke
• nihon
= Japan
• irasshaimase *
= Välkommen
• i:e
= nej
• hai
= ja
• arigatou
= Tack
• domo arigatou gozaimasu =
Tack så jätte mycket
• sensei =
Mästare / Lärare
• neko =
katt
• inu =
hund
• usagi =
kanin
• ai
= kärlek
• ai shiteru = jag tycker om dig
• chibi = förminskad form

* Kan även betyda
"Välkommen, vad kan jag stå till tjänst med?"


Nästa läxa: Förstår du orden?

Ohayo! Watashi wa chibi nihon desu. Ogenki desu ka? Wakarimas?

/Mata ne!

Kommentarer
Postat av: Vinc

Vill bara påpeka några av orden du har skrivit i din listan, då det skulle vara synd om folk lärde sig orden fel from början.



ie = nej. Stämmer tyvär inte då ie = hus (いえ.) och iie = nej (いいえ.).



Ta också en titt på ariagato = Tack. Då ariagato är felstavat, den riktiga stavningen är följande arigatou (ありがとう.) samt katt är också felstavat rätt stavning är neko (ねこ).



Hoppas at du som postade "Testa dina Japanska Skillz 3" inte tar illa up att jag nämnde detta.



Jag använde mig av registeret i boken "Genki 1: An Integrated course in Elemenary Japanese" när jag kolla up orden.

2011-02-09 @ 03:30:41
Postat av: Chibi Nihon

Hej Vinc, tack för kommentaren. Jag vill lära ut RÄTT, så alla påpekningar är bra samt synpunkter. Det glädjer mig att få rätta inlägget och känna att man kan erbjuda felfritt material. ^^ Arigatou!

2011-02-09 @ 09:53:24
URL: http://chibinihon.blogg.se/
Postat av: Jacqueline

Ohayo! Watashi wa chibi nihon desu. Ogenki desu ka? Wakarimas?



Hej! Jag heter chibi nihon. Hur mår du?



Sen vet jag inte riktigt den sista än^^

2011-02-12 @ 13:05:14
URL: http://klonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Chibi Nihon

Väldigt bra!



Wakarimas betyder "Förstår du?" eller snarare "Förstår". Wakarimasen är en negativ betoning, vilket betyder "förstår inte". Denna regel gäller många ord.



"Ohayo" är en korthet av "Ohayo Gozaimasu" som betyder God Morgon.



Ohayo kan alltså betyda God Morgon också och används mest utav människor som har bråttom eller ungdomar.



För de yngsta upp till 12 år säger de enbart "Oha!" Som betyder samma sak.

2011-02-12 @ 13:46:02
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM