Trevlig och Snäll

SignTrevliga och snälla fraser att kunna för att klara dig i Japan.
Skriv ut orden, öva dem som glosor.

Svenska Japanska
Jag är glad Shiawase da
Det är toppen Subarashii
Jag saknar dig så mycket Samishi katta desu
Ses senare Mata atode aimashou
Bara lite / Lite Sukoshi dake
Pratar du engelska? Anata wa eigo wo hanashimasu ka?
Pratar du japanska? Anata wa nihongo wo hanashimasu ka?
Du är väldigt vänlig Anata wa totemo shinsetsu desu.
Trevligt att råkas Hajimemashite! Or odai dekite ureshii desu
Japan är ett vackert land Nihon ha subarashii kuni desu.
Jag gillar japanska Watashi wa nihongo ga suki desu.
Jag kommer strax tillbaka Sugu modori masu
Prosit! Odaiji ni
Sov gott och dröm sött Oyasumi nasai
God Jul! Merii Kurisumasu
Gott Nytt År Akemashite omedetou gozaimasu
Ha den äran idag Tanjyoubi omedetou gozaimasu
Lycka till! Ganbatte ne!
Smaklig måltid … wa tanoshinde kudosai
t.ex måltid: Risboll Onigiri …
Ursäkta? (om du inte hör) Sumimasen
Ursäkta mig (misstag) gomenasai
Inga problem! Daijyoubu desu
Kan du upprepa? Mouichido itte kuremasuka?
Kan du tala långsammare Yukkuri shabette kuremasuka?
Skriv ner det tack Kaite kudosai
Jag förstår inte Wakarimasen
Jag förstår Wakarimas
Jag vet inte Shirimasen
Jag vet Shirimas
Jag kallas det på japanska? Arewa nihongo de nanto iimasu ka?
Hur säger jag "Please" på japanska? "Please" wa nihongo de nanto iimasu ka?
Hur säger jag "happy" på japanska? "Happy" wa nihongo de nanto iimasu ka?
Min japanska är dålig Watashi no nihongo wa heta desu.
Ingen fara! Goshinpai naku
Bra / Dåligt / Sådär You / Warui / Maa-maa
Stor / Liten Ookii / Chiisai
Idag / Nu Kyou / Ima
Imorgon / Igår Ashita / Kinou
Ja / Nej Hai / Iie
Varsågod (ge något) Hai, dozo
Jasså? / Verkligen? Honto!?
Titta! Mite!
Jag tycker om dig Daisuki desu / Anata wo aishite imasu

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM