De Sju Samurajerna

7sam1Inledning: Vi befinner oss i 1500-talets Japan. Bönderna i en liten by är trötta på att ständigt bli överfallna och rånade av banditer. Byns vise man råder bönderna att rekrytera samurajer - professionella krigare - som kan skydda dem mot de allt vanligare överfallen. Det tar inte lång tid innan sju stycken väldigt olika samurajer har ställt sina tjänster till förfogande att beskydda byn och dess invånare.

Vad fick mig att vilja se filmen?
De Sju Samurajerna är en mycket omtalad film. Jag besöker flitigt IMDB där jag läser mycket om både gamla och nya filmer, trivia m.m. och jag höll faktist i en kort period i en hemsida där jag tillsammans med några andra recensera filmer vi hade sett, dock hann jag aldrig recensera De Sju Samurajerna. Jag såg filmen delvis för att vidgna mina vyer om filmskapandet, historien om federala Japan i mindre portion och delvis ville jag helt enkelt se med mina egna ögon om vad alla snackade om gällande filmen. Jag blev nyfiken och vid denna tidpunkt var jag inne på att lära mig det japanska språket så det kändes inte mer än naturligt. Att jag älskade ninjas och animé var bara en bonus.

7sam2Enligt IMDB
står den just nu på plats 13 i topp 250, under The Dark Knight, Inception, Schindlers List, Den gode, den onde och den fule och Gökboet m.fl.

Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

Vad tyckte jag efterråt?
Som en hårdkokt actionfilm diggare så var filmen en aning mindre explosiv i kruten, men detta behöver nödvändigtvis inte vara något negativt. När jag såg filmen blev jag facinerad utav val av karaktärer, miljöer och berättandet. Som filmnjutare uppskattade jag verkligen upplägget men blev jag nog mer mättad på alla detaljer och upplägg samt intriger än själva actionscenerna i just denna filmen. Filmen var en aning längre än väntat när jag påbörjade att titta på den men jag är glad att den var tillräckligt lång för att avsluta kampen ordentligt, dagens filmer bygger upp så himla mycket och när sista striden kommer brukar den vara bara några fåtal minuter vilket gör oss fantaster lidande.


"Pausa vart du vill i filmen - det du ser som en stillbild kunde lika väl vara ett konstverk!"


J7sam3ag blev rörd och tillfredställd, jag fick direkt nys om den tecknade versionen av De Sju Samurajerna som jag senare checkade upp, men det kapitlet i min blogg är något jag får ta en annan gång. Jag äger idag De Sju Samurajerna på dvd och jag har planer att se filmen snart igen! - Då ska jag dock hinka upp med popcorn och läsk!

Betyg
8/10






Originaltitel Shichi-nin no Samurai
Land Japan
År 1954
Längd 204 min
Kategori Drama
Genre Samuraj Äventyr Klassiker Matiné
Stil Japansk Poetisk
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa
Shinobu Hashimoto
Hideo Oguni
Skådespelare Toshiro Mifune
Takashi Shimura
Kuninori Kodo
Yoshio Inaba
Isao Kimura
Seiji Miyaguchi
Nyckelord 1500-talet samuraj livvakt banditer terror
Produkt typ CIN
Remake The Magnificent Seven (USA 1960)
Gamma sango uchu daisakusen (JPN 1968)

Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM