Japanska Spel

SudokuSudoku (数独, sūdoku), ibland kallat su doku, är ett logikspel som går ut på att man ska placera ut siffror i ett rutmönster. Det klassiska, ursprungliga rutmönstret består av 3 × 3 rutor (”lådor”) som i sin tur består av 3 × 3 rutor. Det gäller att placera in siffrorna 1 till 9 på ett sådant sätt att varje vågrät rad, lodrät rad och låda på 3 × 3 rutor innehåller varje siffra exakt en gång.

Ett sudoku har minst 17 siffror utplacerade från början, och för att det ska anses som äkta får det bara ha en lösning.

Sudoku har blivit något utav ett logiskt tvångstanke att klara av när man väl har fastnat med hur det går till, jag personligen tycker inte om spelupplägget alls och håller mig mera till Shikaku och Mahjong (där man bygger en sköldpadda av bitarna och tar sedan bort par).

• Källa:
Wikipedia • Köp: Sudoku Toalettrulle på coolstuff.se

 




Shikaku1Shikaku2Shikaku (四角 に 切れ, shikaku ni Kire) (Även kallad "Rectangle" "Dividera med kvadrater" eller "Dividera med Box") är ett logiskt pussel. Shikaku spelas på ett rutnät. Några av rutorna i rutnätet är numrerade. Målet är att dela upp nätet i rektangulära och kvadratiska bitar så att varje del innehåller exakt en siffra, och det antalet är den yta av rektangeln. Personligen tycker jag Shikaku är skitroligt, jag har haft spelet på min iPhone och på mina äldre mobil modeller dessförinnan.


Bilden åt vänster visar ett Shikaku rutfält. Bilden åt höger visar lösningen. Testa själv!



Spelen

• Spela spelet SUDOKU nu direkt.
• Spela spelet SHIKAKU nu direkt.
• Spela spelet LIGHT UP nu direkt. (Bonusspel, inget Japanskt!)
• Köp böcker med Sudoku och Shikaku.

/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM