Kursen - Kapitel 2

ChibiiiInnan kursen är slut så skall vi ha haft gjort 3 talövningar och ett skriftligt prov som dyker upp nu inom det snaraste. Taggad och med bra koll på vårt forum så går det inte en enda dag utan att jag tänker eller säger något på Japanska, ibland ploppar ett japanskt ord upp som jag grubblar över och vill ta reda på "vad betyder det nu igen?" och varje dag som går så skriver jag på en liten tavla meningarna.

Vilken dag är det idag? Kyo wa nan yobi desu ka
Det är Torsdag idag! Kyo wa Mokuyobi desu

På detta sätt nöter jag in vissa ord och begrepp utan större ansträngning, går jag förbi tavlan så säger jag orden och det känns mer naturligt. Givetvis kombinerar man det genom att lära sig Hiragana och Katakana i sin egna hastighet.

Talövning nummer 2 skulle vi säga och uttala 10 fraser. Det finns så många fraser där ute så jag valde några som var personliga, ett tips som faller naturligt till alla som älskar något och vill föregå med ett gott exempel. Nu påstår jag inte att jag är duktig på japanskan och sitter ivrigt och väntar besked från min sensei om jag blivit godkänd eller ej, något som jag ser fram emot att veta.

Det viktigt att som elev och som språkintresserad att belöna sig själv och göra sitt bästa i alla stunder, är något fel så kan man rätta det och det bör ligga i ens intresse att ta emot kritik och råd så att man verkligen blir bättre! Och som belöning kan man alltid bjuda sig själv på en god bit mat från ett Japanskt kök i staden eller göra ett besök på biografen!

Mina 10 fraser var egentligen flera fraser sammansatta

Hejsan, jag heter Danieru. Jag är 27 år.
Konnichiwa, watashi wa Danieru desu. Watashi wa niju-nana-sai desu.

Jag är en svensk student, Jag studerar japanska
Watashi wa suweden gakusei desu, watashi wa nihongo o benkyoo shite imas


AzumiTrevligt att råkas.
Oai dekite ureshii desu


Mitt intresse är film, actionfilm
Êga ga suki des, akushon mûbi


Hur mår du? Jag mår bra. Jag mår sisådär. Jag har ont i huvudet!
Ogenki des ka? Genki des! Mama des! Atama ga itai des


Hur mycket kostar det?
Kore wa ikura desu ka


Den där / Den här .. kostar 3000 yen
Kore mo / Sore wa / sanzen-en desu


Ursäkta, jag kan inte japanska.
Sumimasen, nihongo ga hanesemasen


Jag behöver träna på min japanska.
Nihongo wo renshu suru hitsuyou ga arimasu


Tack, vi ses, hejdå
Ariagato, matta aimashoo, sayonara


/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM