Småprata

BirdyDu står och väntar på bussen eller väntar på något annat ute i det fina eller ruskiga vädret och du känner för att småprata med personen brevid dig. Det är bra träning och du ökar din sociala nivå drastiskt. Det kan även bidra med att tiden går fortare.

Fraser och ord som kan komma väl till användning om du ändå står och bara glor ut på ett risfält i väntan på bussen eller din sjuss till jobbet, skolan eller picknicken.

Svenska Japanska
Är det inte (varmt) idag? kyô wa (a-tsu-i) des ne
Vilken underbar dag! su-ba-ra-shi hi des ne
Trevligt / Hemskt / Skumt … î / hi-doy / hen-na
… väder vi har idag. ... ten-ki des ne
Bor du häromkring? ko-ko ni sun-de i-mas ka
Vart är du påväg? do-ko ni i-ki-mas ka
Vad gör du då? na-ni o shi-te i-mas ka
Trivs du här? ko-ko ga su-ki des ka
Jag älskar det här! (om platsen) ko-ko ga dai-su-ki des
Vad kallas / heter detta? ko-re wa nan to i-mas ka
Kan jag ta ett foto (på dig/er)? (a-na-ta no) sha-shin o tot-te mo i des-ka
Det där är väl (fint)? (ki-rê) des ne
Är du här under helgerna? kyû-ka de ko-ko ni ki-mash-ta ka
Jag är här… … ko-ko ni ki-mash-ta
… för semester. kyû-ka de
… för affärer. shi-go de
… för att studera. ben-kyô no ta-me ni
Hur länge ska du stanna här? i-tsu ma-de ko-ko ni i-mas ka
Jag ska vara här i (två) veckor. ko-ko ni (ni)-shû-kan i-mas
Jag ska vara här i (fyra) dagar. ko-ko ni (yok)-ka-kan i-mas
väder / vädret ten-ki
varmt a-tsu-i
kallt re-tsu
regnigt väder u-te-n
dåligt väder a-ku-te-n
stormigt väder ko-u-te-n
klart väder ha-re


/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM