Japanska Filmer

Filmtips för att förbättra din japanska!
Om ni vill förbättra eran Japanska via filmer så finns det några tips jag kan ge er. Samtliga filmer är några som jag gillar, kanske är inte smaken likadan men om de verkar bra så checka upp dem!

För dig som gillar drama och samurajer
Shichinin no samuraiNu snackar jag inte om självaste Den Sista Samurajen med Tom Cruise som jag inte alls finner något sevärd förutom när han lär sig japanska i några fåtal scener. Jag snackar om Akira Kurasawas Mästerverk: De Sju Samurajerna! Filmen är i svartvit och Akiras berättarförmåga visar sig väl i hans filmer. Denna film är den mest kända av Akira och en viskande fågel har sagt till mig att de som "avgudar" filmen påstår att "Oavsett vart man pausar i filmen så är det ett konstverk", eller något i den stilen. Principen med De Sju Samurajerna [Shichinin no Samurai] är att de tar god tid sig på att växla ord, gott med tid för att att verkligen lyssna på vad det är dem säger.

De Sju Samurajerna
En liten by hotas av en grupp rövare. Dessa rövare har tidigare tagit en hel skörd. Nu vill rövarna stjäla nästa skörd. Byborna samlar ihop ris och några ger sig iväg för at finna samurajer. Sju stycken hade de i uppdrag att finna. Samurajerna planerar och förbereder för att försvara byn. Rövarna anfaller i olika omgångar. Alla rövare dödas och samurajerna utom två. Bönderna firar med gömda mat och dryckesskatter. Samurajerna framsår som individer med ädla krigarideal. Bönderna porträtteras som en feg och slug grupp.

Tecknad Version: Samurai 7
Filmen blev 50 år senare även tecknad. Mer information på Wikipedia.

Azumi

AzumiFilmen utspelar sig under tokugawaperioden i Japan och handlar om flickan Azumi som uppfostras bland jämnåriga pojkar uppe i de avskilda bergen till att bli ninja (lönnmördare). De har som uppdrag att mörda krigsherrar som genom krig och blodspill hotar att störta det japanska feodala samhället. När de får i uppdrag att mörda tre krigsherrar blir de tvungna att bege sig till en värld de inte sett sedan barndomen.

Azumi filmen bygger på något som kommer direkt från en manga tidning. Den är mycket mer modern än De Sju Samurajerna med all rätt. Sista tipset för denna gången är att se en drös animé på japanska. Är du ny inom språket så kan du alltid ha undertexter till. Personligen föredrar jag att titta på Bleach.

Jag vill även tipsa er om att läsa De 100 vanligast Anime ord och deras betydelse.
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM