Kursen - Kapitel 2

Foto: © Rasmus AxelssonI mellan all läsning och studerande har vi i uppgift att träna på vår Hiragana och Katakana. Den naturliga vägen att lära sig är först Romanji (ord som du läser just nu och känner till), sedan Hiragana och därefter Katakana. Vägen dit att lära sig uttalen kan ni läsa mer om i Kursen - Kapitel 1 genom en liten länk som jag la upp. Men vill du öva lite extra på hiragana och katakana så rekommenderar jag Real Kana, som är ett naturligt steg några dygn senare.

Det är viktigt att du inte studerar alldeles för mycket och att du håller dig till några fåtal begrepp inom hiraganan först. Med hjälp utav länkarna i Kursen - Kapitel 1 samt Kursen - Kapitel 2 (detta du läser) så kan du få ett långtidsminne till dessa tecken, hur de ser ut, hur de skrivs i Romanji och hur de uttalas.

Som jag även har påpekat tidigare så är själva tecknen mer viktigt än rätt uttalan även om båda är viktiga för att leva i Japan.

Sista tips vill jag även skriva att om du funderar att vara en Turist i Japan så håll dig naturligt klädd, använd inte hög röst och tacka gärna för saker och ting som vi i Sverige normalt tackar alldeles för sällan åt, som t.ex när du tar emot en produkt i en butik eller när du betalar för ett rum med en bra utsikt.

I Japan är du en Gaijin - en utlänning.

Foto: © Rasmus Axelsson
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM