Hayashi

Ris med nötkött / Hayashi (ハヤシライス) är en populär rätt i Japan och representerar som en västerländskt maträtt.

HayashiInnehåll
Den innehåller vanligtvis nötkött, lök och champinjoner i en fyllig sås som kan innehålla rött vin och/eller tomatsås. Denna sås serveras bredvid ångkokt ris. Såsen är ibland toppad med några droppar av färsk grädde.

Hayashi brukar visas på menyerna bredvid curry på uteställen som erbjuder blandade rätter eller kryddstarka menyer. Alla ingredienser går att köpa från ett snabbköp i Japan. Hayashi anses vara en husmanskost och förbereds precis som med curry med en matsked.

Ursprung
Det är mycket debatt om ursprunget av denna maträtt. Det saknas uppgifter men några kan påstå att rätten fick namnet av den första presidenten för Maruzen Co, Ltd (丸 善), Yuteki Hayashi (早 矢 仕 有的 Hayashi Yūteki). En annan teori är att en kock vid namn Hayashi på restaurangen Ueno Seiyouken (上 野 精 养 轩), som ofta serveras denna maträtt för personalen måltider "kom på" namnet. Den vanligaste förklaringen till namnet är kanske att det kommer från det engelska uttrycket "hashed beef".

Källa:
Wikipedia

Kommentarer
Postat av: Hanny

Vad hungrig jag blev av att se bilden på Hayashi rice :) Jag har en fråga. vet du är det samma rätt som Karei raisu (Japanese curry rice)? dom ser lika ut



2011-04-12 @ 00:29:08
URL: http://hany85.blogspot.com
Postat av: Chibi Nihon

Jag har lite dålig koll, men enlgt uppgifter så är detta nog en alternativ maträtt sidan om resterande curry-rätter. Basen kanske är densamma. Jag har ärligt ingen aning. Och visst får det magen att kurra!

2011-04-12 @ 13:14:07
URL: http://chibinihon.blogg.se/
Postat av: Double J CherryCoke

WOW!! Din blogg är ju suverän :D Hoppas det är OK att jag tipsat med länk från min blogg hit :)



Ha en fortsatt trevlig dat!



/ Jennie

2011-04-12 @ 17:03:30
URL: http://doublejcherrycoke.blogspot.com/
Postat av: Chibi Nihon

Double J CherryCoke: Nai mondai! Inga problem, tack för komplimangen! :)

2011-04-12 @ 19:29:34
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM