Paprika (Papurika, 2006)

Paprika DVDHandling
Gör dig redo för en resa till en fantastisk värld där verklighet och fantasi möts i ett brokigt drömlandskap, skapat av en visuell mästare. Denna magiska berättelse handlar om en revolutionerande maskin som gör det möjligt för forskare att ta del av och dokumentera deras patienters drömmar.

När maskinen blir stulen, skickas en orädd detektiv och en framstående psykolog för att hämta tillbaka den innan den hamnar i ”dröm-terroristens” händer. ”Paprika” är en gripande animethriller från den hyllade regissören Satoshi Kon.

Vad jag tyckte
Det finns många filmer jag skulle vilja riktigt rekommendera och Paprika är en utav dem. Om jag ska vara ärlig så måste jag säga att det var ett tag sedan jag såg filmen, men jag minns musiken och introduktionen av Paprika. Jag fastna direkt! Filmen är inte av Ghibli Studio men den kommer upp i samma klass. För övrigt tycker jag att Ghibli Studio är Japans svar på Disney och Parpika är verkligen ett mästerverk.

Headweb
Se filmen redan ikväll!
Besök headweb!

Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

Mitt betyg: 9 av 10

Kommentarer
Postat av: ミッケ

Kul sida?

hur gammal är du?

hur många gånger har du varit i japan?

Jag har många vänner som är från japan , samt är jag förlovad med en japan. Hon lärde mig att man inte sätter "san" efter sitt namn. Då detta är ett sätt att utrycka respekt inför någon annan inte åt sig själv.

Bara en tanke...kan höja din sites seriösa faktor lite högre kanske.

頑張ってください

2011-01-12 @ 22:52:31
Postat av: Chibi Nihon

Hejsan. Jag hoppas verkligen att du tycker att den är kul. Jag har aldrig varit i Japan, jag studerar bara om det och önskar att åka dit när jag har ekonomin och tiden.



Det med "san" som prefix känner jag till, och jag säger aldrig mitt namn+san i vanliga fall. Dock så är det inte jag som läser mitt egna namn när bloggen blir besökt - utan besökaren. Men bra att du poängtera det, får bli ett blogginlägg i framtiden!



Respekt ger man massvis åt andra och sätter alltid ens kollegor, vänner och partners före sig själv.



Min blogg anses vara seriöst om man tittar på innehållet och antalet besökare.

2011-01-13 @ 10:39:17
URL: http://chibinihon.blogg.se/
Postat av: Lena

Musiken i Paprika är verkligen fantastisk och trollbindande. Det var soundtracket till mitt 2010. Kompositören heter Susumu Hirasawa och finns att hitta på Spotify.



Bra blogg!

(ses på japanska II kursen?)

/Lena

2011-01-15 @ 09:53:36
Postat av: ミッケ

Jag önskar dig lycka till med dina studier och med en framtida resa till Japan.

När man besöker andra kulturer lär man sig mycket , inte bara om andras kultur men också om ens egen kultur. Man får ofta frågor om ens eget land , frågor som man kanske måste tänka till lite innan man svarar på. I den japanska kulturen finns mycket att hämta och lära sig av. Dock finns det en hel del dåliga sidor av Japan också. Vi har det väldigt bra här i Sverige. Jag kommer att vara tvungen att flytta till Japan förmodligen för gott. Om du behöver logi eller hjälp i Japan hör av dig på min mail.

// MVH // Mikael

2011-01-15 @ 20:35:11
Postat av: Chibi Nihon

Hej Lena! Tack så mycket. Tyvärr hinner jag inte Japanska kurs 2 eftersom jag ska börja jobba och dela studierna. Tack för tipset om Susumu Hirasawa! Jätte skön musik, verkligen före sin tid!



Tack Mikael, jag skall spara din adress och återkomma till dig när det blir aktuellt. Ja, det gäller att kunna göra sig förstådd, personligen behöver jag träna massivt med att tala men det hindrar mig inte att älska deras kultur.

2011-01-16 @ 10:28:08
URL: http://ChibiNihon



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM