Söt & Cool: Kawaii & Kakkoii

Jag insåg nyligen efter att ha sett kattbilden här nedan att den genererar begreppet "söt", "söt" som på japanska uttalas "kawaii". Och som jag tidigare skrivit och som ni kanske redan vet om det så är alla tjejer "kawaii" i Japan och alla killar är "kakkoii" vilket betyder coola.

kitteh

Vistas man i Japan och får japanska vänner är det väldigt vanligt att höra från dina killkompisar, om du är tjej, att du är "kawaii". Samma säger tjejerna om dig som kille att du är "kakkoii" eller så säger de andra killarna det till din kille etc.

kawaiiMen nu är det som så att om man inte är söt i Japan, då får man satsa på det mer extrema och höja ribban till sexig. Jag är lite osäker på vad som defineras de olika men jag antar att det har mest med attityden att göra. Att le och blinka, visa tecken med händer eller allmänt ha en skön tillvaro eller stil tillhör begreppet "kawaii".

Jag slår vad om att de jämför sig själva undermedvetet med de fluffiga söta djuren, så som katt (neko) och andra yngre djur som vanligtvis är sötare än sötast när de bara är max några veckor gamla.

Vad tror ni, ser ni inte en gnutta "animal sweetness" i dessa foton på alla tjejer?

kawaiikawaiikawaiikawaiikawaii

Läs mer...
Japanska kärleksfraser.

Kommentarer
Postat av: Double J Cherrycoke

HAHA- jag tränar på dem förfullt när jag fotar till Puricute ;D Yo- länkat med bild- Kolla om du godkänner!



& säg till när din butik öppnar- är du intresserad av ett utbyte? Din banner på min blogg/ jag får rabatt ex- och/eller vi kan köra tävlingar? Jag brukar då dessuotm pusha 1-2 ggr i månaden för specifika varor & betala för Spotlights på bl.a Bloglovin:D Då jag även börjat skriva på engelska har läskretsen från USA och UK ökat :)& en av hemsidorna jag rör mig på är proppad med Goth Lolitas från hela världen ;D



Ha en fortsatt sommarTorsdag :D



PS: om du svarar bland mina kommentarer är det ingen som kan läsa i förväg då jag alltid måste godkänna dem först ;)



2011-06-09 @ 16:44:59
URL: http://doublejcherrycoke.blogspot.com/
Postat av: Anette

den e söt ps fin blogg

2011-06-30 @ 22:38:58
URL: http://lifeofnett.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM