Horoskop = Blodgrupp i Japan

BlodgruppVilken blodgrupp har du?

En av de mer intressanta aspekter av den japanska kulturen vad gällande "vad är din personlighet?" i Japan är att japaner delar inte upp personliga teorier och karaktärer i horoskop utan snarare i blodgrupper. På detta sätt kan de "förutsäga" hur personen kommer att utvecklas, åt vilket håll det kommer at luta åt så att säga i livet.

De tror att med vissa blodgrupper kommer med vissa drag och att olika typer är bättre att matcha ihop inom äktenskap än andra som exempel. Det är även ett sätt att se de egenskaper en människa födds med och inte hur personen ser ut och beter sig helt och hållet.

Den västerländska kulturen tilldelar en mer karaktär över hårfärg, ögonfärg och andra fysiska aspekter. Japan har valt att gå längre in i det djupt undermedvetna gällande sina vidskepelser och blodgrupp är deras form (men inte en exakt kopia) av vårt horoskop.

Mitt tips är att du vet din blodgrupp innan du reser till Japan!
Där kommer du säkerligen bli frågad av dina nya kamrater om din blodgrupp. Engelsk information om blodgrupp och exempel. Detta är något som japaner gärna vill veta om en ny vän förutom status.



Efter lite research..

Know your bloodtypeBlodgrupp: O
är väldigt vänliga, utgående och sociala. Även atletisk och stabila. De kan vara väldigt arroganta och okänsliga. Passar bäst med O och AB.

Blodgrupp: A
har tålamod och är punktliga, håller löften och konservativ. Tänker före de talar och gillar att analysera. De kan vara väldigt nära perfektionister eller ha någon form av besatthet och vara tvär. Passar bäst med AB.

Blodgrupp: B
anses vara djurvänner, kreativa och flexibla. Optimister och har passion. Dock kan de vara slarviga och själviska. Passar bäst med AB.

Blodgrupp: AB
är händiga och har bra koll på läget, ekonomi etc. samt är rationella, även cool. Men de kan vara kritiska och ha svårt att förlåta. Passar bäst med.. Alla!

Mer information på denna hemsida: Japanese Bloodtyping.

Kommentarer
Postat av: Hanny

Det här tycker jag är jätte intressant. Min kompis från japan undrade en gång vad jag hade för blodgrupp och blev förvånad då jag inte visste. Hon trodde jag hade blodgrupp A. Jag blev nyfiken och lyckades få reda på vad jag hade för blodgrupp i skolan, tror det var på en naturlektion. Hon hade rätt jag hade Blodgrupp A:)Tack för en underbar blogg!

2011-04-10 @ 21:54:02
URL: http://hany85.blogspot.com/
Postat av: Linn

Åh vilken bra blogg du har! :) Det verkar finnas mycket intressant att läsa här.

2011-04-11 @ 18:34:22
URL: http://imturningjapanese.blogg.se/
Postat av: Chibi Nihon

Hanny: Läste på din blogg att du fann böcker man kunde köpa gällande blodgrupper från svenska butiker. Vad kul!



Linn: Tack, tog en titt på din blogg med, sugoi! :D Spännande och skoj.

2011-04-11 @ 20:04:48
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM