Teenage Mutant Ninja Turtles Del.1

Jag älskade dessa som liten och gör det fortfarande! Jag måste nog också berätta att jag var medlem på en TMNT klubb när Lunarstorm var i sina glam-dagar. För er som aldrig varit på Lunarstorm så kan (egentligen inte) jämnföra det med Facebook och Emocore fast en aning mer fjortis a-la-glitter-i-håret typ av community. TMNT-klubben var nog det bästa som hänt mig i den communityn. (Tack Madeleine / Donnie).

"Turtles är troligen en undermedveten anledning till att jag tycker att Japan är så coolt!"



Original TurtlesSom uppväxt med Ninja Turtles och actionfigurer i händerna har jag följt dem ända sedan mina barnsben fram till idag, och det tycks inte som att Peter Laird och Kevin Eastman har planer på att avsluta konceptet. Till min förvånan och glädje så har de flesta anpassade versionerna varit i min smak. Jag hade tänkt att gå igenom snabbt hur TMNT var för mig.

Teenage Mutant Ninja Turtles - En tillbakablick!
Jag hade redan sett de flesta tecknade avsnitten ur 1987 utgåvan av Turtles innan jag fick reda på att Turtles var blodigare och råare i original serien än i denna tecknade serie som gick både på tv och som man kunde köpa på VHS.
Serietidningen, nummer 1 inplastad ligger i min källare. I den får vi följa de 4 turtlarna Leonardo, Donatello, Raphael och Michelangelo i en mörk del av Manhattan, USA där en ond skurk vid namn Oroku Saki har drivet upp en arme av soldater som han döpt till "The Foot" eller på svenska "Foten". Laglösa ungdomar från gatorna har blivit tränade att bli dödliga ninjas under Oroku's befäl. Turtles är troligen en undermedveten anledning till att jag tycker att Japan är så coolt!

TMNTÅren då Turtles fick färg! 1986-1997
Tidningen som jag fann innehöll en grå, grym och kall värld och det är här Turtles blev till, originalet. Konceptet i sin tur blev uppköpt av ett företag vid namn Mirage som sedan tyckte "Hmm, vi kan väl försöka sälja detta till kidsen?" Kevin och Peter fick tänka om.. Hur kunde de göra turtles intressanta för barn? Lösningen var färg, robot fot soldater, en tramsig Oroku Saki och en hjärna med ögon, mun och "armar" vid namn Krang. Turtles 1987 recension på engelska.

Classic Turtles CartoonDet tråkiga var att de fick ge upp de våldsamma scenerna och ersätta dem med klumpiga mutanter som hade dålig hjärnkapacitet, lite slap-stick humor och en gnutta ironi och massor av pizza, något som barn och ungdomar skulle kunna förknippa Turtles med, och gör än idag. Det positiva var att Peter och Kevin hade redan många idéer om hur de ville ha Turtles och baktanke att i framtiden försöka sälja deras originella koncept återigen. Men tills dess fick de komma på några leksaker och actionfigurer så att deras budget kunde ökas med några kronor. Det intressanta är att serien hade Hero istället för Ninja i sin titel på vissa ställen i världen. Teenage Mutant Hero Turtles lät lite bättre av någon anledning tyckte någon uppsatt person.

TMNT MovieTurtles blev riktig film
Deras första film handlar om fyra mutantsköldpaddor som tillsammans med sin mentor Splinter, reportern April O'Neill samt brottsbekämparen Casey Jones försöker sätta stopp för en brottsvåg som plågar New York. Filmen blev en kommersiell framgång, bland annat som den femte högst inkomstbringande filmen år 1990. Vid tidpunkten blev Teenage Mutant Ninja Turtles även den högst inbringande oberoende filmen någonsin. Framgångarna ledde till att filmen fick tre efterföljare; Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze år 1991, Teenage Mutant Ninja Turtles III år 1993, samt TMNT år 2007.

Regissören Steve Barron ville till en början att filmen skulle följa 1984 års serietidningsversion mer, med en mörkare atmosfär och med mer våld än det som syntes i den animerade serien som sändes samtidigt. Han ville till exempel att filmen skulle börja med att April blir våldtagen istället för att bara bli rånad. Han menade också att sköldpaddorna skulle svära, dricka öl och i allmänhet bete sig råare. Producenterna tyckte dock att eftersom 1987 års animerade TV-serie var mycket omtyckt, skulle även filmen vara mer barnvänlig. Mycket av originalvåldet klipptes därför bort och nya scener gjordes för att tona ner filmen. I Sverige sattes en 15-årsgräns.

Turtles NintendoFörsta filmen har jag sett så många gånger! Andra filmen något färre gånger och tredje filmen var en stor besvikelse, den har jag kanske bara sett 3 gånger under hela mitt korta liv. Likaså har jag försökt att klara TMNT spelet till Nintendo 8-bit (Famicom) ett otaliga gånger utan större succé - men sedan är jag kass på tv-spel, men i och för sig så äger jag Turtles II: The Arcade till mitt Nintedo 8-bit som också står i källaren helt fungerande (tror jag). Det har jag klarat av många gånger! ^_^



Övrigt kul att veta
  • De skådespelare som spelar sköldpaddorna spelare även andra roller, som medlemmar i Fotklanen, taxipassagerare, pizzaleverantörer och gängmedlemmar.
  • Namnen på nyhetskvinnorna i filmen är April, May och June, alla med namn efter de engelska benämningarna på de tre månaderna april, maj, och juni.
  • En gatupunkare säger till polischefen att "undersöka East Warehouse på Lairdman Island". Det är en ordlek med Kevin Eastman och Peter Laird, som skapade TMNT-serien.
  • I lagret där Fotklanen håller till finns lådor med beteckningen "Mirage" efter serieföretaget Mirage Studios som publicerade serietidningarna.
  • I långfilmerna arbetar April som reporter för Channel 3. Hon var reporter för Channel 6 i 1987 års tecknade TV-srerie och de följande serietidningarna Archie TMNT Adventures. I 1984 års serietidningsversion och 2003 års tecknade TV-serie arbetade hon som vetenskapsmannen Baxter Stockmans assistant.
  • Detta var tidernas mest pengainbringande independentfilm, den fick in över $133 miljoner.
  • April som reporter, Michelangelo's surfaraccent, att sköldpaddorna säger Cowabunga, sköldpaddorna som pizzaälskare och olika färgade bandannas är det enda som refererar till 1987 års tecknade TV serie.
  • Josh Pais är den enda som både spelar och gör rösten för någon av de fyra sköldpaddorna.
  • Under filmen användes 223 pizzor som rekvisita.
Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

Källor
Turtles Classic: http://www.ninjaturtles.com/
Angry Video Game Nerd: http://www.youtube.com/watch?v=XjUz8IT0CYg
Trailers etc: http://www.YouTube.se
Turtles Filmerna: http://www.ninjaturtles.com/
Turtles: The Next Mutation: http://www.ninjaturtles.com/
Turtles 2003-serierna: http://www.ninjaturtles.com/
TMNT 2007: http://www.ninjaturtles.com/
Dawn of the Ninja: http://www.dawnoftheninja.com
Mirage Studios http://en.wikipedia.org/wiki/Teenage_Mutant_Ninja_Turtles_%28Mirage_Studios%29

Kommentarer
Postat av: Madde

mycket bra och mycket givande läsning. Precis som du, som du redan vet, så har jag alltid älskat dessa underbar sköldpaddor. De är och var mina hjältar och kommer alltid vara mina hjältar.



Du ville att jag skulle ta en titt på dina inlägg. Har tittat på det första och måste säga att än så länge så tycker jag om det jag ser. Du är mycket duktig och har fått med allt det som är väsentligt.

2010-11-25 @ 23:51:49
URL: http://ayanna.bloggplatsen.se/
Postat av: Johan

TMNT Adventures från Archie Comics känner du väl igen? De gavs ut i den svenska Turtlestidningen under 1990-talet, och var huvudserie (tillsammans med några brittiska TMNT-serier). I TMNT Adventures (startad 1988 i USA) följde de första berättelserna 1987 års tecknade TV-serie, men sedan började nya historier utvecklas, och efter ett tag var serien bra mycket våldsammare än TV-serien från 1987.

2011-03-11 @ 11:19:57
Postat av: Chibi Nihon

Min kunskap är begränsad, detta visste jag inte! Tack för att du ville dela med dig Johan.

2011-03-11 @ 12:18:08
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM