Hos Doktorn Del 3: Kroppen

LäkareHur uttalas några utav orden? Träna med videoklippet.
Se gärna denna karta över kroppen.

Nihon H/K Suweden
karada kropp
atama huvud
kami hår
kao ansikte
hitai panna
me öga
mayu ögonbryn
mabuta まぶた ögonlock
matsuge まつげ ögonfrans
hana näsa
mimi öra
kuchi mun
kuchibiru läpp
ha tänder
shita tunga
nodo のど hals
ago あご käke
kubi nacke
kata axlar
ude arm
hiji ひじ armbåge
te hand
yubi finger
tsume nagel
mune bröst
senaka 背中 rygg
onaka おなか mage
ashi fot / ben
hiza ひざ knä
ashikubi 足首 vrist
kakato かかと häl
tsumasaki つま先

Suweden Nihon
Jag har ont i … … ga i-tai des
Jag kan inte röra … … o u-go-ka-se-ma-sen
Jag har kramp i min/mitt … … ga tsu-ri-mash-ta
Min/mitt … är svullen … ga ha-re-te i-mas

Notis
Jag har ont i benet, jag har ont i benen blir uttalandet när du säger Ashi ga itai des. Det räcker att du pekar där du har ont. Är det djupare inuti ett område på din kropp som t.ex i magen och du vet symptomen eller du har haft något liknande förut, då är det till en stor fördel att du tar med den medicin du använder eller använt förut och visar doktorn eller kan kontakta din läkare i ditt land.

Tänk på att ...
• Vill du hellre se en kvinnlig läkare så säger du: Jo-sê no oy-sha-san o o-ne-gai de-ki-mas ka
• Läkare talar ofta snabbt, be dem gärna tala sakta om du inte förstår: Motto yukkuri itte / hanashite kudasai

/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM