Hos Doktorn Del 1: Jag har ont

DoktorNu när förkyldnings- och influensatiderna är här och risken ökas för dig att kanske åka på något har jag sammanhållit några fåtal men bra fraser som du kan använda i Japan, på sjuhuset när du möter doktorn och eventuellt på facebook för att flasha din japanska lite och glänsa in några kommentarer.

Svenska Japanska Sueden Nihon
Huvud atama Jag har ont i huvudet Atama ga itai no desu ga
Hals nodo Jag har ont i halsen Nodo ga itai no desu ga
Öronen mimi Jag har ont i öronen Mimi ga itai no desu ga
Magen onaka Jag har ont i magen Onaka ga itai no desu ga
Ryggen senaka Jag har ont i ryggen Senaka ga itai no desu ga
Hjärtat shinzô Jag har ont i hjärtat Shinzô ga itai no desu ga
Apotek seiyaku Jag mår illa Watashi wa kibun ga yoku arimasen
Sjukhus hosupitaru Jag har feber Watashi wa netsu ga arimasu
Doktor dokutoru Jag har diarré Watashi wa gerigimi desu
Hjälp tasukete Jag har förstoppning Watashi wa benpigimi desu
Ja Hai Det har hänt en olycka Jiko ga okimashita
Nej Iie Det är viktigt Kore wa jûdaina koto desu
Tack Arigato Snälla hjälp mig Tasukete kudasai

Blir du sjuk så håll dig hemma och håll dig varm. Ett tips är att köpa all medicin och tabletter innan du reser, det underlättar om bacillerna och viruset är och härjar i din kropp. Känner du dig väldigt sjuk så tveka inte att gå till en doktor.

/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM