Presentera dig och din familj

Mamma och barnSka du resa med en nära vän eller kanske familjen?
Här är några påbörjade tips för dig att hålla en mindre lättare dialog. Om någon pratar för fort kan du alltid be dem säga det sakta eller kommentera med orden: Sumimasen, Nihongo ga hanesemasen, som betyder "Ursäkta, men jag kan inte japanska". Som svar får du ett leende tillbaka och en nickning.

För att klara dig undan stressiga och osäkra situationer, bara gör vad alla andra gör (japaner, inte dina vänner eller andra från andra länder som också är där på en genomresa), på detta sätt så lär du dig kulturen otroligt snabbt och håll alltid ögonen öppna för de som bugar åt dig, är det en hälsning och en individ som möter er som ni kommer att umgås med (alltså ingen informatör av någon sort) så uppskattas det alltid att ni bugar lika mycket om möjligt så buga ännu lägre.

Rangordningen är komplicerad och det behöver inte vara jobbigt för dig och dina anhöriga. Fler tips är bloggen fylld med, ta gärna en titt runt om ni inte redan har gjort det. [ Ja mata! ]

Svenska Japanska
Hej kon-ni-chi-wa
Godkväll kom-ban-wa
God morgon o-ha-yô go-zai-mas
Hur mår du? o-gen-ki des ka
Jag mår bra, (och ni?) hai, gen-ki des, (a-na-ta wa)
(Ursäkta mig), Vad heter ni? (shi-tsu-rê des ga) o-na-mae wa nan des ka
Mitt namn är … wa-ta-shi no na-ma-e wa … des
Jag skulle vilja presentera … (någon) … o shô-kai shi-mas
Detta är min/mitt … Ko-chi-ra wa wa-ta-shi no … des
barn ko-do-mo
kollega dô-ryô
vän / närmsta (bästa) vän to-mo-da-chi / ekiyuu
man (gift) / fru
shu-jin / tsu-ma
partner (intima) pâ-to-nâ
syster / bror gi-mai / gi-kei


Angenämt att träffas o-ai de-ki-te
Vi ses ma-ta ai-ma-shô
Hej då (trad.) / Hej då (modernt / ungdomligt) sa-yô-na-ra / ja-ma-ta
God natt o-ya-su-mi (na-sai)
Bon Voyage / Trevlig resa yoy-ta-bi o

Foto: © Rasmus Axelsson
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM