Att vara en samlare (nörd / otaku).

Här är ett bra tips till dig som vill BLI en nörd inom något från den japanska kulturen. Får du någon gång möjlighet så försök att bli intresserad på en grej som det finns ganska fåtal produkter utav. Då menar jag världens sortiment, inte bara Sverige. Detta tips kan rädda dig både ekonomiskt och ökar oddsen att folk tittar mindre konstigt på dig bara för att du har ett brinnande intresse.

Samlarprodukt Japan

Samlarprodukt JapanBild ovan: Hatsune Mika (hologramshow)

Personligen har jag samlat på suddigummin som sedan övergick till actionhjältar i alla dess färger och former. Vid ett tillfälle samla jag även på min gamla katts morrhår, ja alltså dem jag kunde hitta på golvet som skräpa - inga direkt från katten givetvis. Jag hade kvar dem när vi fick avliva katten för några år sedan.

Bild åt höger: Princess Peach (snusk säljer!)

Nu är man äldre och nu samlar jag troligen mest bara på sådant som den vanliga svensken gillar att samla på, nämligen tidningar som snabbt blir gamla och filmer i form av DVD. Jag tycker att det känns lite som att jag får avvakta bluray biten, än så länge känns det inte så himla nödvändigt när jag ser allting via datorn och i framtiden skall jag skaffa en projektor så jag kan se animé på hela väggen! Men om vi ska återvända till samlingar så antar jag att min blivande bokhylla (jag äger ingen ännu) kommer att ha en drös manga och animé eller kanske bara animé eftersom jag är mer en filmnörd än en bokmal.

Jag tror att det är ganska farligt att bli besatt, tänk bara på de som är helt förälskade i Hello Kitty. Herregud vad många saker man måste samla på sig i sådana fall för att känna att man har en komplett samling. Och i Amerika, hemlandet för Ninja Turtles (som kan förknippas en smula med Japan) finns det samlare också, se bara på videon här nedan.


Jag antar att om du ska börja bli samlare kan det vara en fördel att du har ekonomin samt tillgång till alla prylar.. Jag menar.. Man måste ha någon hobby väl?

Samlar du på något nu eller kanske något när du var yngre?


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM