Solens Rike (Empire of the Sun 1987)

Solens RikeHandling: Jim och hans förmögna brittiska familj lever ett priviligerat liv i Asien. Deras tillvaro raseras dock plötsligt då japanerna invaderar Shanghai den 8 december 1941. Jim skiljs från sina föräldrar då familjen försöker fly från landet och blir tillfångatagen. Som tur är möter han en vänlig soldat, Basie (John Malkovich), som lär honom att klara sig utan betjänter och vakter. Han förs till ett fångläger och mitt bland sjukdomar och svält försöker Jim överleva och sprida livsglädje till sina medfångar.

"Solens rike" är baserad på J.G. Ballards bestseller med samma namn, och är den första stora Hollywoodproduktionen som filmats i Kina. Filmen vann kategorierna Bästa Regi och Bästa Foto i "National Board of Review" 1987 och huvudrollsinnehavaren Christian Bale (Batman Begins, The Dark Knight, American Psycho, The Prestige) fick ett hedersomnämnande för sin lysande rollprestation.

Chibi Nihon: Det är en blygsam version av själva kriget och vi skyller detta på att all fokus läggs på den engelska pojken och hur han ser kriget. Jag tror inte detta är direkt förstahandsvalet om man vill se något om Japan men man kan inte förneka att Japan har skrivit sin egna historia. Det är viktigt att komma ihåg varför de siktar på harmoni i dagens samhälle.

En film av Steven Spielberg

En bra snubbe enligt mitt tycke. Senast jag såg något av honom var bara för några dagar sedan när jag tillsammans med ett litet gäng gick på bio för att se Super 8. Inte det minsta japansk men den var väldigt bra!

Solens RikeMitt betyg baserar jag på (i ingen direkt ordning) och vägs upp utav..
• japansk relation: 3
• skådespel: 7
• handling: 6
• musik: 7
Headweb
Se filmen (special utgåvan) redan ikväll!
29 kronor = hyra den i 24h
Besök headweb!

Mitt Betyg: 6 av 10

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM