Gör maten roligare för barnen

Här är ett tips för att införa Japansk kultur in i barnens vardag. I stället för att ge dem stora variationer som kanske de anser är "mat för vuxna" kan du helt enkelt bara applicera lite ris i mat som ni vanligtvis har potatis eller pasta till.
 
Nedan är ett exempel på en köttfärsgryta där man kokat risen och trixat lite för att få fram en rolig lite gubbe. Visuellt ser det ut som att han är glad och att han badar, något som berikar barnens fantasi och troligen gör maten ÄNNU godare!
 

För att göra ansikten använder man nori (torkad sjögräs) som man med lätthet kan snitta och klippa ut ögon, näsa, munnar och andra små saker, det är dessutom nyttigt.
 
Har du inga barn själv kan du ändå göra liknande åt dig själv eller partner.
 
Exempel på ting man kan göra är att erbjuda ris i olika former till alla maträtter som erbjuder potatis eller pasta. Tänk er äta hamburgare med ris, kanske inte det första man tänker på? Men då kan man snitta hamburgaren i mindre bitar när den väl blivit värmd och använda en barbeque sås till i stället för hamburgardressing.
 
Om nom nom!

Kommentarer
Postat av: Madde-chan^^

sugoi! Det där ska jag prova nästa gång jag lagar mat
om jag har lite tid över och fantasi.^^
Har dock inte massa fina skålar och tillbör, men det ska väll funka ändå^^

Har du gjort nått liknande själv? :3

Svar: Jag gör konstigheter till mat lite då och då, just detta har jag inte testat. Vanligast är att kombinera traditionell svensk mat med en "klick" japan på. Att ändra såser brukar göra stor skillnad!
Daniel

2012-08-18 @ 11:25:46
URL: http://maddechan.blogspot.com/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM