Hos Doktorn Del 2: Vaccination

Innan du läser vidare så kanske du vill läsa fraserna och orden ur blogginlägget: Hos Doktorn Del 1 först?
Här kommer ord, begrepp och fraser som du både kan lyssna efter och säga själv hos doktorn och på sjukhuset.

Svenska / Suweden Japanska / Nihon
Vart ligger det/den närmsta … ko-no ci-ka-ku no … wa do-ko des ka
apotek (nattöppet) (ni-jû-yo-ji-kan ê-gyô no) yak-kyo-ku
klinik ku-ri-nik-ku
tandläkare ha-i-sha
doktor i-sha
akuten kyû-kyû-byû-in
sjukhus me-di-ka-ru-sen-tâ / byô-in
optometriker ken-gan-i
Jag behöver en (engelsktalande) doktor * (ê-go ga de-ki-ru) oy-sha-san ga hi-tsu-yô des
Kan jag få se en kvinnlig doktor? jo-sê no oy-sha-san o o-ne-gai de-ki-mas ka
Kan doktorn komma hit? oy-sha-san wa ko-chi-ra ni ku-ru-ko-to ga de-ki-mas ka
Finns det ett akutnummer efter stängningsdags? ji-kan-gai-kyû-kyû no den-wa-ban-gô wa a-ri-mas ka
Min medicinering är slut ku-su-ri ga ki-re-mash-ta
Detta är min vanliga medicin ko-re ga i-tsu-mo tsu-kat-te i-ru ku-su ri des
Vad är den korrekta doseringen? ta-da-shi ku-su-ri-no ryô wa nan des ka
Jag vill inte lämna blod yu-ke-tsu wa shi-ta-ku-nai des
Snälla, använd en ny injektionsspruta a-ta-ra-shi chû-sha-ki o tsu-kat-te ku-da-sai
Jag har mina egna injektionssprutor ji-bun no chû-sha-ki ga a-ri-mas
Jag har blivit vaccinerad mot … wa-ta-shi wa … no yo-bô-chû-sha o shi-mash-ta
Han har blivit vaccinerad mot … ka-re wa … no yo-bô-chû-sha o shi-mash-ta
Hon har blivit vaccinerad mot … ka-no-jo wa … no yo-bô-chû-sha o shi-mash-ta
Tyfoid ** chif-su
Stelkramp (Tetanus) ha-shô-fû
Hepatitis A/B/C ê / bî / shî-ga-ta-kan-en
Jag behöver nya kontaktlinser a-ta-ra-shi kon-ta-ku-to-ren-zu ga hi-tsu-yô des
Jag behöver nya glasögon a-ta-ra-shî me-ga-ne ga hi-tsu-yô des
Jag har försäkring ho-ken ni ka-ke-te a-ri-mas
Kan jag få kvitto för min försäkring? ho-ken no ta-me no re-shî-to o mo-ra-e-mas ka


Doktor* Svensktalande = (suweden ga de-ki-ru), oddsen att någon kan bra svenska i Japan är låg, testa främst med att finna någon som kan engelska om din japanska är dålig.

** Tyfoidfeber, svår tarmsjukdom som orsakas av en typ av Salmonellabakterier.

Blir du sjuk så håll dig hemma och håll dig varm. Ett tips är att köpa all medicin och tabletter innan du reser, det underlättar om bacillerna och viruset är och härjar i din kropp. Känner du dig väldigt sjuk så tveka inte att gå till en doktor.

/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM