Tidsuppfattning

Ord så som "i år", "sent", "ofta", "ibland", "alltid"..

Svenska Japanska
idag kyoo
igår kinoo
i förrgår ototoi
imorgon ashita
i övermorgon asatte
varje dag mainichi
varje morgon maiasa
varje kväll maiban
alltid itsumo
ofta yoku
ibland tokidoki
imorse kesa
imorgon på morgonen ashita no asa
ikväll konban
igårkväll kinoo no ban
den här veckan konshuu
förra veckan senshuu
nästa vecka raishuu
den här månaden kongetsu
förra månaden sengetsu
nästa månad raigetsu
i år kotoshi
förra året kyonen
nästa år rainen
tidigt hayai
sent osuku
1 min ichi pun
2 min ni fun
3 min san fun
4 min yon fun
5 min go fun
6 min roku pun
7 min shichi fun
8 min hachi pun
9 min ku fun
10 min juu pun
klocka / armur kurokku / tokei
kl. 1-12 gogo
kl. 13-24 gozen

Uppmärksamma att..
Kl 1-12 menas även "på förmiddagen" och kl. 13-24 "på eftermiddagen".
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM