Hur säger jag det på Japanska?

WakarimasuNihongo de nanto iimasu ka?

Svenska Japanska
Trevligt att råkas Hajimemashite!
Vi ses Ja ne ! / Mata ne!
Vi ses igen Mata aimashou
Hur mår du? Ogenki desu ka?
Jag mår bra Genki desu
Tack det är bra O kage-sama de
Det var längesedan O hisashiburi (desu)
Du är välkommen / Ingen fara Dō itashimashite!
Snälla / Var god Onegai shimasu
Ta hand om dig O daiji ni
Ja Hai
Nej Iie
Nej tack Kekkou desu
Varsågod / Efter dig Dozo
Ursäkta mig (när man stör någon) Shitsurei shimasu
Ursäkta att jag stör O jama shimasu
Tack för allt O sewa ni narimashita
Skål! Kanpai!
Smaklig måltid Itadakimasu
Tack för eran utsökta måltid Gochiso sama deshita
Grattis Omedeto
Ha den äran på födelsedagen O tanjaoubi omedeto
Gott Nytt År! Akemashite omedeto!
Jag önskar dig ett gott nytt år Yoi o-toshi wo
Ha en trevlig dag! Yoi ichinichi wo!
Lycka till (i framtiden) Genki de ne!
Jag är hungrig Onaka ga suita
Jag är törstig Nodo ga kawaita
Jag är trött / helt slut Tsukareta
Jag känner mig trött Nemui (desu)
Förstår du? Wakarimasu ka?
Nej jag förstår inte Iie, wakarimasen
ja, jag förstår Hai, wakarimasu
Jag vet Shitte imasu
Jag vet inte Shirimasen
Hur säger du det på japanska? Nihongo de nanto iimasu ka?
kan du upprepa det tack? Mo ichido itte kudasai
Kan du tala långsamare tack? Yukkuri hanashite kudasai
Jag älskar dig Ai shiteru


Foto:
© Rasmus Axelsson (Se Galleriet)
/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM