Shogun

Shogun DVD

Shogun

Shogun
sändes ursprungligen som en intensiv följetong under fem kvällar och är en av TV-historiens mest berömda och prisbelönta* miniserier. Richard Chamberlain spelar en engelsk sjöfarare från 1600-talet som blir strandsatt utanför Japans kust. Han inser snart att han hamnat mitt i en maktkamp där en krigsherre har för avsikt att bli en Shogun - högsta befälhavare och envåldshärskare. Den här medryckande historien om krig och kärlek filmades i sin helhet på plats i Japan och baseras på den storsäljande författaren James Clavells roman.


5 Dvd skivor

Jag köpte filmen från filmboden.se - ett ställe där man kan köpa DVD filmer otroligt billigt. Enda haken är att nästan alla filmer är begagnade, men du får möjlighet att välja och vraka massa filmer från många medlemar.


Hur verkar filmen?

Ja den verkar givetvis bra! Denna mini-serie gick på TV när jag var yngre och då var jag mer intresserad utav Ninja Turtles än kulturen kring det federala Japan från 1600-talet! Några japanska fraser upprepas i filmen och man kan faktist dra läredom utav många ord. Eftersom karaktären i filmen inte kan Japanska får vi även följa hur han blir anpassad i deras kultur, visserligen är filmen ur ett klassiskt perspektiv av Japan men språket har inte ändrats nämnvärt de senaste hundra åren och det är verkligen kul när de pratar så att man förstår dem, även om ingen översättning visas när japanerna pratar med varandra raskt. Jag är fast och nu har jag några avsnitt att titta på när kylan närmar sig min lilla by.


Min Shogun DVD samling

Mysigt med filmer under dessa frusna kvällar!



Shogun SamuraiEventuell Säljes!

När jag har sett samtliga DVD skivor så kan jag åväga att sälja boxen men eftersom jag köpte den begagnad (alla skivor är repfria) och utan yttre fodral så skickas den i befintlig skick. Kommentera gärna om intresse finns! Nypris för denna samling går runt på 320 kronor (källa: CDon.se) Jag kan däremot tänka mig 100 kronor + frakt. :)


Betyg enligt kritiker

MovieFreak.com = 8 / 10
IMDB.com = 8.3 / 10.0
Chibi Nihon = 8 av 10



Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

Kommentarer
Postat av: Rasmus Axelsson

Underbar serie. Köpte den för några år sedan. tror jag sett den tre gånger nu. mysiga miljöer, bra story även om boken är bra mycket bättre men serien följer boken väl ändå med tanke på att det är en rätt massiv bok.

2010-11-10 @ 19:48:10



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM