Vid flygplatsen

Begrepp och fraser som kanske kan hjälpa dig när du anländer till flygplatsen i Japan. Och fraser som kanske kan hjälpa dig hem också - om du nu skulle vilja det (tvivlar) ^w^

Nihon Airplane


Svenska Japanska
Förnamn namae
Efternamn myoji
Yrke shokugyo
Adress jusho
Vad är syftet med er resa? anata no ryoko no mokuteki wa nan desu ka
Jag är här på semester kyuka desu
Jag är här för affärer shigoto desu
Ursäkta / ursäkta (artigt) sumimasen / domo sumimasen
Förlåt mig (artigt) gomen nasai
Ja hai
Nej iie
Kanske tabun
Jajamensan / All right yosh
Jag förstår inte japanska nihongo wakari masen
Ursäkta, jag talar inte japanska sumimasen, Nihongo ga hanesemasen
Tack arigato
Vilken underbar dag! nante subarashii otenki desho
Vart kan jag hitta … wa do-ko des ka
… mitt bagage? bag-gê-ji-ku-rê-mu ...
… borttappade bagage-rummet? te-ni-mo-tsu-a-zu-ka-ri-sho ...
… ett bagage-lås? rok-kâ ...
Mitt bagage har ...
wa-ta-shi no te-ni-mo-tsu ga …
... blivit skadat … ko-wa-re-mash-ta
... försvunnit … na-ku-na-ri-mash-ta
... blivit stulen … nu-su-ma-re-mash-ta
Den är min a-re wa wa-ta-shi no des
Den är inte min a-re wa wa-ta-shi no ja a-ri-ma-sen

Lyssna även efter...
• jû-ryô-ô-bâ no te-ni-mo-tsu = bagageövervikt • ki-nai-mo-chi-ko-mi no te-ni-mo-tsu = handbagage • no-rik-ka-e = övergång / byte • pas-pô-to = pass • tô-jô-ken = flygbiljett (boarding pass) • to-ran-jit-to = transit / genomresa

/ChibiNihon.blogg.se


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM