Zen Växter

ZEN växt
En växt som ger dig ro och harmoni. Begreppet ZEN är från Buddhismen och betyder "Komplett, Hel, Hälsosam och God"


StrandkastanjVi har haft krukväxter i många hundra år. Överklassen hade dem som prydnad och allmogen därför att det var det sätt de kunde få känsliga nytto- och prydnadsväxter att övervintra. Numera vet vi att krukväxter är viktiga för vårt välbefinnande. De gröna växterna förbättrar inomhusklimatet och gör oss gladare.

Under ett samtal igår fick jag veta att min mamma har köpt en blomma till mig vid namn Pachira Aquatica, jag frågade henne om hon inte kunde hålla koll på en liten växt som man kunde kombinera med bambu-pinnar för en orientalisk känsla för några dagar sedan. Hon fann blomman och köpte den, i hennes beskrivning sa hon att den likna en "sådan där hash-planta i löven!" jag skrev genast ner det latinska namnet och fann fotot ni ser här. Coolt tänkte jag! Det medföljde 3 bamburör i ca 2cm diamenter. Jag får titta på den när jag träffar mamma nästa gång. Jag blev väldigt glad även om jag inte är en "blomster-älskare", allt som refererar till Japan är trevligt speciellt när man har minimalt med anknytningar i sitt hem.

Strandkastanj (Pachira Aquatica) trivs bäst på en ljus plats, men kan även stå i halvskugga. Måttlig vattning eftersom den föredrar att torka ut mellan vattningarna. Ingen gödning det första året. Om växten blir för stor är det bara att beskära den. Strandkastanj är bland många ZEN växter. En låg blomma med bambupinnar som står en bit ovanför plantan kan ge en orientisk "look" som både piffar och piggar upp ditt hem.

• Familj: Bombaceae • Vetenskapligt namn: Pachira aquatica • Populärnamn: Strandkastanj • Vattning: Måttlig på sommaren. Ska hållas torr på vintern. • Gödning: Ofta på sommaren, ingen på vintern.
• Placering: Ljus plats, men tål även halvskugga. Rumstemperatur. • Ursprung: Brasilien.

Bonsai2

Det finns många växter som ger bra alternativ till Bonsai-miniatyr trädet som kostar skjortan. Har man husdjur bör man också tänka på att inte ha giftiga blommor eller växter. Orkar du dekorera själv så kan du göra nästan vilken planta som helst till en representant av ett land, miljö eller epok ur ditt liv. Plastblommor fungerar också om du är dålig på att sköta om dem eller har många djur som springer omkring.



Engelska tips på en ordinarie Zen Trädgård
Applikationer till iPhone: Zen Garden Inspiration (bilderna nedan)
Sök Zen Garden i App Store för flera olika apps.

Zen3 Zen2 Zen1

 

Prisjakt.nu
Använd Prisjakt för priskoll!

 


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM