Varför är Super Mario så rund om magen?
Det har ingenting med att göra att beställa extra ost på sin lasange.
Hur många runda hjältar kan du tänka på? Okej, ni kommer inte på så många hjältar men oavsett handlar detta inlägg om Mario, en fast karaktär skapad av Shigeru Miyamoto. Nu ska vi få en förklaringen av honom varför han är så knubbig.
Enligt Steel Diver's upplaga av Iwata Asks berättade Miyamoto om den tekniska kapaciteten som spelkonsoler förut i tiden klarade av och hur restriktionena såg ut för spelat där Mario var huvudkaraktären:
"Anledningen till att Mario har en fyllig form från första början var därför att spelenheter på den tiden kunde bara läsa kollisioner mellan fyrkantiga lådor (pixlar), inte för att jag ville göra honom söt. Hans design visade sig bli så för att jag justera kapaciteten i spelkonsol den dagen. Till exempel var upplösningen lägre, så jag gjorde hans ansikte stort. Men dagens spelkonsoler kan hantera kollisioner med runda eller oregelbundna former. "
Med andra ord hade Miyamoto inget annat val än att pussla ihop fyrkanter tätt intill varandra, lite som en ikon på ditt digitala skrivbord fast med sämre upplösning. Mario blev lite knubbig, men han kan ju hoppa skyhögt ändå! Och om han ansågs vara söt fick spelet bara fler köpare eller hyrare som på den tiden var mer vanligt i videobutiker, genialiskt!
Kollisioner är det begrepp som används när spelets fasta föremål (andra fyrkantiga kreationer) kommer i kontakt med Mario, som även han är en fyrkantig kreation. Vi undrar om Mario skulle se liknande ut eller annorlunda om han hade haft sin debut idag? Kanske hade Mario varit en något smalare version av sig själv och hans bror Luigi varit kraftigare?
Hur många runda hjältar kan du tänka på? Okej, ni kommer inte på så många hjältar men oavsett handlar detta inlägg om Mario, en fast karaktär skapad av Shigeru Miyamoto. Nu ska vi få en förklaringen av honom varför han är så knubbig.
Enligt Steel Diver's upplaga av Iwata Asks berättade Miyamoto om den tekniska kapaciteten som spelkonsoler förut i tiden klarade av och hur restriktionena såg ut för spelat där Mario var huvudkaraktären:
"Anledningen till att Mario har en fyllig form från första början var därför att spelenheter på den tiden kunde bara läsa kollisioner mellan fyrkantiga lådor (pixlar), inte för att jag ville göra honom söt. Hans design visade sig bli så för att jag justera kapaciteten i spelkonsol den dagen. Till exempel var upplösningen lägre, så jag gjorde hans ansikte stort. Men dagens spelkonsoler kan hantera kollisioner med runda eller oregelbundna former. "
Med andra ord hade Miyamoto inget annat val än att pussla ihop fyrkanter tätt intill varandra, lite som en ikon på ditt digitala skrivbord fast med sämre upplösning. Mario blev lite knubbig, men han kan ju hoppa skyhögt ändå! Och om han ansågs vara söt fick spelet bara fler köpare eller hyrare som på den tiden var mer vanligt i videobutiker, genialiskt!
Kollisioner är det begrepp som används när spelets fasta föremål (andra fyrkantiga kreationer) kommer i kontakt med Mario, som även han är en fyrkantig kreation. Vi undrar om Mario skulle se liknande ut eller annorlunda om han hade haft sin debut idag? Kanske hade Mario varit en något smalare version av sig själv och hans bror Luigi varit kraftigare?
Kommentarer
Postat av: Nike
Kanske det, men då hade inte mario varit Mario! :)
Trackback