Shinigami

Shinigami Death NoteShinigami är japanska för dödsgud. Det kan också röra sig om liemannen, eller gudar som har med död att göra.

I animen och mangan Bleach är en Shinigami en vanlig människa som har dött, och sedan fått en soul burial (engelska för själsbegravning) av en annan Shinigami. Dock får endast ett fåtal personer som har talangerna till att bli en Shinigami undergå träning för att bli det, medan de flesta lever som vanliga människor i Soul Society.

I en annan animeserie, Naruto, blev Shinigami framkallad av Sarutobi för att slita ut själen ur Orochimaru. Shinigami finns också med i Death Note och Kuroshitsuji. Shinigami har en roll i ytterligare en manga/anime nämligen Soul Eater där denne är ledare över Death city där mycket av handlingen utspelas. Även i animen Boogiepop Phantom finns det en shinigami med samma namn som serien.


Information ovan är hämtad från Wikipedian med tillägg nedan från Chibi Nihon.


Min personliga favorit inom Animé och Manga är faktiskt serien Bleach. Serien finns på min "Att Göra-Lista" här på Chibi Nihon lika så Death Note. Jag har ännu inte haft verkens tiden eller möjlighet att se Naruto vidare mycket mer än 2 avsnitt. Är du eller känner du någon som är kunnig inom serien, vänligen be dem maila mig eller kommentera här så tar jag kontakt med dig/dem.

Har du publicerat en recension på någon manga eller animé? Kommentera gärna och länka!
Bild: Shinigami, källa: Death Note.

Kommentarer
Postat av: Wicke

Jag måste tyvärr säga att jag är en Narutonörd och har bestämt mig för att kolla igenom alla avsnitt och skriva upp vilka karaktärer som är med, bara för att jag tycker det är kul ( eller för att jag inte har något bättre för mig:P )



Måste även tipsa om mangan och animen Claymore, kan nog vara det bästa jag sett någonsing^^

2011-06-28 @ 00:14:10
Postat av: Chibi Nihon

Wicke, att vara nörd är status i dessa dagar. Jag är glad att du har funnit något skoj så som Naruto. Fortsätt göra ting du älskar att göra, det är viktigt för hälsan :)

2011-06-28 @ 12:49:16
URL: http://chibinihon.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM