Mangatips: Shaman King
Shaman King (シャーマンキング Shāman Kingu) är en manga-serie av Hiroyuki Takei som publicerades i 32 utgåvor mellan 1998 och 2004. Serien översattes till svenska av Magnus Johansson och började publiceras i Sverige 2007 på Bonnier Carlsen. Då serien är en manga läses den från höger till vänster.
Shaman King finns även som anime i 64 avsnitt och som "tv-"spel.
Handling
Den unge shamanen Yoh Asakura kämpar för att bli shamankung; den störste shamanen av dem alla. Shamankungen utses vart femhundrade år i en stor tävling där shamaner från hela världen deltar, och får kraften att omforma världen efter sin vilja. Tävlingen är organiserad i turneringsform, med ett grundspel om tre matcher som kvalifikation till ett slutspel av utslagstyp. Matcherna består av kampsportsartade envig där de tävlande kämpar mot varandra med hjälp av sin översjäl; förmågan att manifestera sitt psyke. Den psykiska styrkan (mängden mana) har en stor betydelse för utgången, men den avgörande faktorn är framför allt förmågan att använda sin översjäl på ett konstruktivt sätt och att anpassa sig till situationen. Här har Yoh ett tydligt övertag över flera av sina motståndare, åtminstone till en del på grund av sin avslappnade attityd till hela tävlingen: hans grundinställning är att allting kommer att lösa sig, och anledningen till att han vill bli shamankung är framför allt att han i så fall skulle kunna ta det lugnt och göra precis så lite som han vill. Yoh får hjälp av sin fästmö Anna, som är desto mer intresserad av att han ska vinna titeln; det är inte klart om det i första hand är status åt sig själv hon är ute efter, eller om hon helt enkelt anser att Yoh är en lämplig kandidat till ämbetet. Yoh får också hjälp av Amidamaru, spöket efter en mäktig samurajkrigare. Yoh löser problemet som hållit honom kvar på Jorden, men han vill inte lämna den utan ser i stället Yoh som sin nye daimyo. De "normala" människorna företräds av Yohs klasskamrat Manta, en kort och knubbig plugghäst som alltid bär med sig sitt superlexikon, och Ryu med träsvärdet, en tuffing med mjukt inre som genom Yohs vänlighet omvänds från fiende till vän. Helt normala är dock inte heller dessa; Manta kan se spöken (vilket annars bara shamaner kan) och Ryu blir med tiden själv shaman.
Shaman King finns även som anime i 64 avsnitt och som "tv-"spel.
Handling
Den unge shamanen Yoh Asakura kämpar för att bli shamankung; den störste shamanen av dem alla. Shamankungen utses vart femhundrade år i en stor tävling där shamaner från hela världen deltar, och får kraften att omforma världen efter sin vilja. Tävlingen är organiserad i turneringsform, med ett grundspel om tre matcher som kvalifikation till ett slutspel av utslagstyp. Matcherna består av kampsportsartade envig där de tävlande kämpar mot varandra med hjälp av sin översjäl; förmågan att manifestera sitt psyke. Den psykiska styrkan (mängden mana) har en stor betydelse för utgången, men den avgörande faktorn är framför allt förmågan att använda sin översjäl på ett konstruktivt sätt och att anpassa sig till situationen. Här har Yoh ett tydligt övertag över flera av sina motståndare, åtminstone till en del på grund av sin avslappnade attityd till hela tävlingen: hans grundinställning är att allting kommer att lösa sig, och anledningen till att han vill bli shamankung är framför allt att han i så fall skulle kunna ta det lugnt och göra precis så lite som han vill. Yoh får hjälp av sin fästmö Anna, som är desto mer intresserad av att han ska vinna titeln; det är inte klart om det i första hand är status åt sig själv hon är ute efter, eller om hon helt enkelt anser att Yoh är en lämplig kandidat till ämbetet. Yoh får också hjälp av Amidamaru, spöket efter en mäktig samurajkrigare. Yoh löser problemet som hållit honom kvar på Jorden, men han vill inte lämna den utan ser i stället Yoh som sin nye daimyo. De "normala" människorna företräds av Yohs klasskamrat Manta, en kort och knubbig plugghäst som alltid bär med sig sitt superlexikon, och Ryu med träsvärdet, en tuffing med mjukt inre som genom Yohs vänlighet omvänds från fiende till vän. Helt normala är dock inte heller dessa; Manta kan se spöken (vilket annars bara shamaner kan) och Ryu blir med tiden själv shaman.
Kommentarer
Postat av: frida
Den är bra :3
Postat av: Sou1forged
Helt okej manga, började mycket bra men tappade farten efter att shamanfajten började på allvar (dvs. efter uttagningarna). Ett par motståndare som skymtades i början av fighten hände det inte mycket med, och de försvinner snart igen, men jag har ändå underhållits ordentligt av den.
Trackback