Chatta på Japanska

Ord och begrepp som kan bryta isen innan ni inleder chatten.

Svenska Japanska
God eftermiddag kombanwa
Hur mår du? Ogenki desu ka?
Hur gammal är du? Oykutsu des ka?
Vad gör du? Nani o shimasu ka?
Vart ska du? Doko ni ikimas ka?
Vad heter du? Onamae wa nan des ka?
Ses senare! Mata aimasho
Tillbaka! Tadaime
Hejdå Ja mata
God natt Oyasumi nasai
Ses! Dewa mata!
Hej hej (vid hejdå) Ja ne
Herr / Mr / Fröken / Tjejen … -san
Frun / Herrn / Sir (till äldre) … -sama
Hey! (under argument) Oy!
Det är okej! i-yo!
Toppen! / Coolt! Sugoi!
Javisst / Okej / Visst Mochiron
Ett ögonblick / BRB Chotto matte
Jasså? Honto?
Precis! / Exakt! Zettai!
Skojar du? Maji?
Skoja bara jodan desu
Vad / Vaddå? / Va? Nani?
Aldrig i livet! Dame!
Jag är från sverige Sueden kara kimashta
Ja hai
Nej ie
Jag är … år Watashi wa … -sai desu

KanjiTänk på att...
• Mer information om: Siffror 1 och Siffror 2 på japanska.

Tilltala din nya vän med efternamnet och -san om personen är likgammal som dig, de rätter dig om du skriver fel.

• Använd en utav mina länkar som stöd under din chatt.

• Du kan alltid inleda dialogen med "Ursäkta, men jag kan inte så bra japanska!: Sumimasen, Nihongo ga hanesemasen!"

• Se intressen och deras japanska uttalan här.

• Lycka till och glöm inte att bokmärka denna bloggen + berätta för dina vänner!

/ChibiNihon.blogg.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM