Den sista geishan i Kamaishi

Ito, den sista geishan i Kamaishi, är inte främmande för katastrofer. Hon har överlevt förödande amerikanska flygräder i andra världskriget och tre stora tsunamier. "Men detta tsunamin var det värsta av allt" säger den 84-åriga om monstervågen som uppslukade hela städer så som Kamaishi längs Japans östkust den 11 mars.

Äldre Geisha


Tsunamin drabbade i området där kvinnan skulle sjunga och spela den traditionella tre-strängade Shamisen för gäster på en lyxig restaurang. Vågen rensad hennes hus och sopa bort alla hennes troféer inom hennes yrke.

- "Kimonos, band, två Shamisen, håraccessoarer - allt har försvunnit. Hur kan detta hända?", sa hon.

Geisha ÄldreIto's hem är nu ett futon liggunderlag i en lokal skola där hon sover i gymanstikhallen tillsammans med 100 andra människor som mestadels är äldreboende från hennes kvarter.

- "Men jag har fortfarande min talang och anda kvar. Detta är min stolthet", sa hon. - "Inte ens en tsunami kan ta dem ifrån mig."

En av Ito's tidigaste minnen från en annan katastrof;
- "Min mamma sprang bärande mig på axlarna,för länge sedan när vi drabbades av en annan tsunamin. Jag bara var en bebis", minns hon.

Hon började sin geishakarriär vid åldern 12 i Kamaishi, en stad 450 kilometer norr om Tokyo.

- "Jag började som geisha för att försörja min familj efter min pappa blev sjuk, därefter fann jag det väldigt roligt", säger Ito.

Som geisha heter hon Chikano Fujima och trots förödelsen omkring henne och förlusten av hennes kimonos och instrument säger Ito att hon fortfarande har lust att framföra sin konst.

- "Jag vill sjunga och dansa för alla här", sa hon.

Hon planerar att fortsätta arbeta fram till pensionsåldern 88, någon hon själv har redan bestämt sig för.

- "Jag vill behaga alla med min prestation när stadens restaurering kommer igång", sa hon.

- "Jag vill vara aktiv. Trots att jag har ingen geishavänner kvar. Oavsett så kommer jag fortfarande att spela och dansa om mina gäster vill det tills jag är 88. Därefter kommer att gå vidare med mitt liv."

Källa: News on Japan
Tema: Mode + Livet i Japan.

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

の名前 Namn:
Kom ihåg mig!

E-メール E-postadress: (publiceras ej)

ブログのアドレス URL/Bloggadress:

コメント Kommentar:

Återkom gärna för att läsa svar från Chibi Nihon!
Trackback
RSS 2.0


Design: ENKERIA.COM